Welcome to eyploia.aigaio-net.gr!

     On Line Πλοία
Για να δείτε τα πλοία
On line στο Αιγαίο
πατήστε εδώ.

     Ανακοίνωση
 ΥΠΟΓΡΑΨΤΕ
Για να σωθεί η Σαντορίνη
και το Αιγαίο από
την τοξική βόμβα βυθού
Sea Diamond

 SIGN the PETITION
and help protect Santorini
and the Aegean Sea
from toxic dangers
 


     Κατηγορίες
?γρια Ζωή
Αεροδρόμια Λιμάνια
Αιολικά Πάρκα
Αλιεία
Ανανεώσιμες Π. Ε.
Απόβλητα
Απορ/τα-Ανακύκλωση
Απόψεις-Ιδέες
Βιοτοποι/βιοπ/λότητα
?γρια Ανάπτυξη
Βιώσιμη Ανάπτυξη
Δάση
Διάνοιξεις Δρόμων
Διατροφή
Διάφορα
Δίκτυο
Εκδηλώσεις-Ενημέρωση
Ενέργεια
Έρωτας και Αιγαίο
Θάλασσα-Ακτές
Κεραίες
Κλίμα
Κοινωνία Πολιτών
Κτηνοτροφία
Κυνήγι
Μ.Μ.Ε.
Νερό
Οικολογική Γεωργία
Παραδοσιακοί Οικισμοί
Περιβάλλον
Πολιτισμός
Ρύπανση
Συγκοινωνία
Τουρισμός
Φίλοι των ζώων
Φυσικοί Πόροι
Χωροταξία

     Νησιά


     Επιλογές
·Θέματα
·Αρχείο ?ρθρων

·1ο Τεύχος
·2ο Τεύχος
·3ο Τεύχος
·4ο Τεύχος
·5ο Τεύχος
·6ο Τεύχος
·7ο Τεύχος
·8ο Τεύχος
·9ο Τεύχος
·10ο Τεύχος
·11ο Τεύχος
·12ο Τεύχος
·13ο Τεύχος
·14ο Τεύχος
·15ο Τεύχος
·16ο Τεύχος
·17ο Τεύχος
·18ο Τεύχος
·19ο Τεύχος
·20ο Τεύχος
·21ο Τεύχος
·22ο Τεύχος

     Who's Online
Υπάρχουν επί του παρόντος 1 Επισκέπτης(ες) και 0 Μέλος(η) που είναι συνδεδεμένος(οι)

Είσαστε ανώνυμος χρήστης. Μπορείτε να εγγραφείτε πατώντας εδώ

     Search



     Έπαθλο

Το περιοδικό της Πελοποννήσου


 Έρωτας και Αιγαίο: Ο τουρισμός του ΣΕΞ

Νησιά

4 1/2 βδομάδες

Το γνωστό νεοελληνικό άσμα που συνοψίζει τη μαγεία των διακοπών σε "λίγο κρασί, λίγη θάλασσα και τ' αγόρι μου" ασφαλώς δεν αναφέρεται σε αγόρι κάτω των δέκα ετών. Όμως το παγκόσμιο εμπόριο του σεξ μέσω τουριστικών προγραμμάτων δεν έχει όριο ούτε στην ηλικία ούτε στον βαθμό εκμετάλλευσης του προσφερόμενου προϊόντος.



Τα Ες-Ες-Ες-Ες του καλοκαιριού

Αν και οι πάντες γνωρίζουν ότι ο τουρισμός συνοψίζεται σε τέσσερις απλές λεξούλες ("ήλιος, άμμος, θάλασσα και σεξ", τα περίφημα τέσσερα S στην αγγλική γλώσσα), κανείς δεν μοιάζει πρόθυμος να διερωτηθεί για τις πραγματικές συνέπειες της τόσο κοινότοπης πλέον φράσης. Από την αθώα (;) φαντασίωση της ερωτικής φυγής από την καθημερινότητα έως τις πιο απάνθρωπες εκδοχές της σεξουαλικής εκμετάλλευσης γυναικών και παιδιών στις χώρες του Τρίτου Κόσμου, ο ερωτισμός ως κίνητρο μετακίνησης δεν λείπει από τις πανίσχυρες αναπαραστάσεις του σύγχρονου τουρισμού. Το ερωτικό στοιχείο δεν απουσίαζε και από τις περιπλανήσεις των ευρωπαίων περιηγητών τους περασμένους αιώνες, τότε που οι βρετανοί για παράδειγμα ταξιδιώτες δήλωναν ενθουσιασμένοι με τις "πονηρές" περιπέτειες που συμπλήρωναν τις αρχαιολατρικές τους βόλτες στην Ιταλία. Η σύνδεση του ταξιδιού με μια κάποια ελευθεριότητα που επιτρέπει η απομάκρυνση από το μόνιμο περιβάλλον είναι ασφαλώς μια υπόθεση με παρελθόν. Η καινοτομία της εποχής έγκειται στους τρόπους με τους οποίους ο ερωτικός υπαινιγμός συγκροτεί τον σύγχρονο τουριστικό λόγο, καλλιεργώντας αφενός τις σεξουαλικές "ανάγκες" των καταναλωτών και υπηρετώντας αφετέρου τις όλο και μεγαλύτερες οικονομικές στοχεύσεις διαφημιστών, τουριστικών επιχειρήσεων και κυβερνήσεων.
Με την έννοια αυτή, ένα αόρατο νήμα συνδέει τις ημίγυμνες λουόμενες που διαφημίζουν τη μεσογειακή φιλοξενία με τις τραγικές φιγούρες των παιδιών που εκπορνεύονται αντί πινακίου φακής στα τριτοκοσμικά ξενοδοχεία. Διαπερνώντας τις πιο ποικίλες τουριστικές προσφορές, ένα αναγνωρίσιμο "κλείσιμο του ματιού" υπαινίσσεται ότι το "σωστό" ταξίδι δεν συνιστά απλώς απάντηση στο αίτημα για ξεκούραση και αναψυχή, αλλά ότι είναι σε θέση να ικανοποιήσει και την πιο ιδιόρρυθμη ερωτική φαντασίωση. Στους αντίποδες της μυθολογίας που ταυτίζει τον τουρισμό με τη γόνιμη συνάντηση διαφορετικών κόσμων, η τουριστική εμπορευματοποίηση του ερωτισμού συμπυκνώνει και οξύνει τις βασικότερες κοινωνικές αντιθέσεις της εποχής: εκείνες που χωρίζουν τις φτωχές χώρες από τις πλούσιες, τις γυναίκες από τους άνδρες, τα παιδιά από τους ενηλίκους...
Ο σεξουαλικός προσανατολισμός αναδεικνύεται βαθμιαία σε σοβαρή παράμετρο επιλογής ενός τουριστικού πακέτου. Σημείο των καιρών, τα θέρετρα υποδοχής ετεροφυλόφιλων ζευγαριών, τα οποία εγγυώνται στους πελάτες τους ότι τις ημέρες των διακοπών τους, στην Τζαμάικα για παράδειγμα, δεν θα συναντήσουν ρουθούνι ομοφυλόφιλου και δεν θα ενοχληθούν από παιδικό κλάμα. Στο κλίμα αυτό, ο σεξοτουρισμός με προορισμό τις χώρες του Τρίτου Κόσμου μοιάζει ακραία παρέκκλιση, αλλά δεν είναι. Είναι το αποτέλεσμα της τουριστικής εκείνης συμπεριφοράς που, κάνοντας πράξη το "όλα επιτρέπονται, όλα αγοράζονται", μετατρέπει έναν ολόκληρο περιθωριακό κόσμο της χώρας υποδοχής σε τυφλό υποχείριο των επιθυμιών του επισκέπτη. Η πορνεία δεν είναι παρά μία μόνον όψη των "υπηρεσιών" που αναμένει ο ταξιδιώτης από τους κατ' ανάγκην διαθέσιμους αυτόχθονες. Δεν πρόκειται για υπερβολή: Μήπως δεν θα έπρεπε να προσμετρηθούν στον σεξουαλικό τουρισμό και οι "αθώοι" επισκέπτες της Μπανγκόκ, εκείνοι που περιορίζονται σε ένα "παραδοσιακό" μασάζ στο ξενοδοχείο ή σε μια νυχτερινή τσάρκα στα μπαρ με τις "ειδικά" γυμνασμένες χορεύτριες;
Βασισμένος στην οικονομική ψαλίδα που χωρίζει τη Δύση από τον λεγόμενο Τρίτο Κόσμο, ο σεξουαλικός τουρισμός, παρά τις προσπάθειες που καταβάλλονται τα τελευταία χρόνια από διεθνείς οργανισμούς και μη κυβερνητικές οργανώσεις, εμφανίζει όλο και μεγαλύτερη διάδοση. Το κύκλωμα της πορνείας για την εξυπηρέτηση των τουριστών ανθεί πάντοτε στην Ταϊλάνδη, τη Μαλαισία, τις Φιλιππίνες, τη Νότια Κορέα, την Κένυα, τη Βραζιλία, το Μεξικό, τη Σρι Λάνκα και την Ινδία. Τον τελευταίο μάλιστα καιρό, στον κατάλογο διεκδικούν θέση η Κίνα και η Κούβα. Μερικοί αριθμοί αρκούν για να εικονογραφήσουν το φρικτό εμπόριο: σε 1,2 εκατομ. υπολογίζονται οι πόρνες στην Ταϊλάνδη, σε 100.000 τα λεγόμενα "hospitality girls" στις Φιλιππίνες, ενώ η UNICEF υπολογίζει σε 60.000 τα παιδιά που εκπορνεύονται στη χώρα αυτή. Στη Βραζιλία, τα άτομα που εκδίδονται εκτιμάται ότι υπερβαίνουν τα 9 εκατομ., από τα οποία τα δύο εκατομ. είναι ακόμη παιδιά. Αριθμοί υπάρχουν και για τους τουρίστες που δημιουργούν την προσφορά αυτή: Κάθε χρόνο επισκέπτονται τα πορνεία της Ταϊλάνδης 360.000 Γερμανοί, 670. 000 Ιάπωνες και 270.000 Βρετανοί. Στην Ιαπωνία, η επίσκεψη στις νοτιοκορεάτισσες κισαένγκ (κορεατικό αντίστοιχο της γκέισας) περιλαμβάνεται στο ταξίδι που προσφέρεται από τις εταιρείες στους επιμελείς υπαλλήλους τους.
Περιττό να σημειωθεί, ο σεξοτουρισμός είναι στα μεγάλα του ποσοστά γένους αρσενικού. Υπάρχουν ασφαλώς και περιπτώσεις ανδρικής πορνείας (στην Καραϊβική, την Τυνησία, την Γκάμπια και τις μεσογειακές χώρες), ωστόσο ο σεξουαλικός τουρισμός απευθύνεται στους άνδρες και τις φαντασιώσεις τους. Στις αφίξεις τουριστών στην Ταϊλάνδη οι άνδρες αποτελούν το 65%, ενώ άνδρες είναι και το 94% των Ιαπώνων που επισκέπτονται την Ταϊβάν και τη Ν. Κορέα.
"Το 70% των τουριστών που φθάνουν στην Ταϊλάνδη έχουν στόχο το σεξ", δήλωνε προ καιρού η Κρίστα Ντάμερμαν, εκπρόσωπος της οργάνωσης "Γη των Ανθρώπων". "Στις Φιλιππίνες ο σεξοτουρισμός καλύπτει τις μισές ανδρικές αφίξεις. Το 10% αυτών των τουριστών ενδιαφέρεται αποκλειστικά για ερωτική επαφή με παιδιά". ("Σπίγκελ" 5/1994). Η αυξανόμενη ζήτηση παιδιών και των δύο φύλων έχει προκαλέσει τα τελευταία χρόνια μια δραστήρια εκστρατεία κατά του σεξοτουρισμού. Απόηχό της αποτελούν οι πρόσφατες ρυθμίσεις που θεσπίστηκαν στο πρότυπο της σουηδικής νομοθεσίας και προβλέπουν την τιμωρία των παιδεραστών ακόμη και όταν η αξιόποινη πράξη πραγματοποιήθηκε σε τρίτη χώρα. Σχετικοί νόμοι έχουν ήδη ψηφιστεί στη Γερμανία, τις ΗΠΑ, τη Νέα Ζηλανδία, την Ισλανδία κ.α. Παρά την ταυτόχρονη ποινικοποίηση των παιδεραστικών πρακτικών σε αρκετές από τις χώρες υποδοχής του σεξοτουρισμού, οι νομοθετικές ρυθμίσεις έχουν ήδη δείξει τα όριά τους: οι παιδεραστές δύσκολα καταδικάζονται για τις μακρινές τους "ατασθαλίες". Εξίσου ατελέσφορη μοιάζει και η δικαστική δίωξη τουριστικών πρακτορείων που οργανώνουν σεξοταξίδια (όπως επιχειρήθηκε στην Ελβετία), ενώ οι σχετικές συζητήσεις, γνωμοδοτήσεις και ψηφίσματα των ευρωπαϊκών οργάνων δύσκολα μπορούν να μετατρέψουν το ευχολόγιο σε διακρατική πολιτική, είτε πρόκειται για την καταδίκη του σεξουαλικού τουρισμού (πρόταση των Πράσινων, 8. 2.90), είτε για την απαγόρευση της διαφήμισής του (γνωμοδότηση της Επιτροπής Πολιτισμού, 22.6. 95), είτε τέλος για την ποινικοποίηση της σεξουαλικής βίας κατά των παιδιών του Τρίτου Κόσμου (γνωμοδότηση της ίδιας επιτροπής, 7.6.93).
Μπροστά στο αδιέξοδο, πολλοί είχαν ελπίσει ότι οι κίνδυνοι μετάδοσης του AIDS θα έκοβε τη φόρα των σεξουαλικών τουριστών. Η εμπειρία των τελευταίων ετών έρχεται να διαψεύσει τις ελπίδες τους. Η προέλαση του ιού και στις χώρες υποδοχής του σεξοτουρισμού οδηγεί απλώς στον ακόμη μεγαλύτερο στιγματισμό των πορνών (π.χ. ειδική κάρτα υγείας στις πόρνες της Ταϊλάνδης), αλλά και στην αύξηση της εκμετάλλευσής τους: πάμπολλες είναι οι καταγγελίες ότι οι πόρνες εξαναγκάζονται να αγοράζουν τα προφυλακτικά, τα οποία διοχετεύονται στις χώρες αυτές από διεθνείς οργανισμούς. Σαν να μην έφτανε αυτό, ο φόβος του AIDS προκαλεί ήδη μια στροφή προς την παιδεραστία: "Οι τουρίστες αναζητούν όλο και μικρότερα θύματα, πιστεύοντας ότι με τον τρόπο αυτό θα μειώσουν τον κίνδυνο προσβολής τους από τον ιό", δήλωνε στις 26.1.96 ο Ραμές Σρέσθα, αξιωματούχος της UNICEF στο Ανόι. Καθώς μάλιστα η πρόσφατη σύλληψη στη Σρι Λάνκα (τον "παράδεισο των παιδεραστών") ανδρών από πέντε ευρωπαϊκές χώρες δεν οδήγησε κανέναν από αυτούς στη φυλακή, το άμεσο μέλλον του σεξοτουρισμού προοιωνίζεται ανέφελο. Σύμφωνα εξάλλου με τους υπολογισμούς της οργάνωσης "Σταματήστε την Παιδική Πορνεία στον Ασιατικό Τουρισμό" (ECPAT), τα παιδιά που αυτή τη στιγμή εκπορνεύονται για να επιβιώσουν ξεπερνούν ήδη το ένα εκατομμύριο.

 

Η κόλαση των τουριστικών παραδείσων

Ο πολλαπλασιασμός των ανατριχιαστικών ιστοριών παντός είδους εκμετάλλευσης και εγκληματικότητας που σχετίζεται με τα "τσάρτερ του σεξ" στις "εξωτικές χώρες" δυστυχώς δεν είναι ένα ακόμα γαργαλιστικό κόλπο των μεγάλων ΜΜΕ. Ούτως ή άλλως η παγκόσμια τουριστική βιομηχανία που μεταφέρει όλο και περισσότερους σε όλο και πιό "μαγευτικούς" προορισμούς δεν μπορεί να καμαρώνει για το ήθος της. "Αυτό που στον ανεπτυγμένο κόσμο ονομάζουμε διεύρυνση του ελεύθερου χρόνου και του εισοδήματός μας, στους "παραδείσους" του Τρίτου Κόσμου είναι διεύρυνση της δικής τους υπανάπτυξης και διαφθοράς. Η κατανάλωση του δικού μας ελεύθερου χρόνου εκεί, απλώς εξελίσσει τις 'δημοκρατίες της μπανάνας' σε 'δημοκρατίες των ξενοδοχείων'. Την τελευταία δεκαετία η κατάσταση είναι σαφής και δεν μπορεί να εξωραίζεται", υπογραμμίζει από την αρχή της συζήτησής μας ο Πάρις Τσάρτας, ερευνητής του ΕΚΚΕ, επιστημονικός υπεύθυνος της ομάδας τουρισμού. Οι αθώες επιθυμίες απόδρασης από τον πολιτισμό και το αίτημα της απελευθέρωσης της καταπιεσμένης λίμπιντο μπορούν να μεταλλαχθούν σε αληθινή κρεατομηχανή από τους "σεξ οπερέιτορς". "Η αγορά μεγαλώνει σταθερά. Εξειδικευμένες επιχειρήσεις στις δυτικές μητροπόλεις σχετίζονται έμμεσα ή άμεσα με την πορνεία και το δουλεμπόριο. Οι πελάτες συχνά αγοράζουν όχι μόνο τις υπηρεσίες αλλά και τα κορίτσια. Με εικονικούς γάμους γίνεται η εισαγωγή τους και μετά το πέρασμά τους στις κοντινές μας πιάτσες. Ακόμα πιο αποκρουστική είναι η παιδοφιλία. Υπάρχουν σοβαρές καταγγελίες και για εξαφανίσεις παιδιών", βεβαιώνει ο συνομιλητής μας.
Η συμμετοχή των ελλήνων χρηστών αυτού του δικτύου είναι αδιευκρίνιστη. Ωστόσο, είναι θεμιτοί ορισμένοι συλλογισμοί. "Ο αριθμός των Ελλήνων που αγοράζουν τα πακέτα 'παραμυθένιων' διακοπών σταθερά μεγαλώνει. Φαίνεται να ακολουθούμε τις διεθνείς τάσεις. ?ρα και την στροφή στον τουρισμό του σεξ. Προορισμοί άγνωστοι πριν από πέντε χρόνια, σήμερα πουλιούνται συστηματικά: Από την κλασική Ν. Α. Ασία περνάμε στα νησιά του Ειρηνικού, την Καραϊβική, τον Μαυρίκιο, τις Σεϊχέλες, έως τις νέες αγορές στην Κίνα και το Νεπάλ. Τα γούστα βεβαίως κατασκευάζονται και από την πτώση των τιμών στα εξωτικά μέρη. Το ταξίδι είναι πλέον ένα ανελαστικό καταναλωτικό προϊόν. Όσο πιο 'περιπετειώδες' και μακρινό γίνεται, τόσο περισσότερο υποτίθεται ότι βελτιώνει το κοινωνικό στάτους του τουρίστα. Και όσο διατίθενται μεγαλύτερα ποσά για ακόμα πιο περίεργα μέρη, τόσο περισσότεροι συμπατριώτες μας θα σχετίζονται με τις 'απολαύσεις' που προσφέρουν αυτοί οι προορισμοί". Κατά πώς φαίνεται, οι "γκρικ χοτ λάβερς" εγκαταλείπουν την μπαναλιτέ του Αιγαίου.
Οι επινοήσεις της τουριστικής βιομηχανίας είναι ατέλειωτες. Επειδή δεν είναι δυνατόν να ξεκουνήσουν τους πάντες προς στον εξωτισμό της μιζέριας, φέρνουν τις 'απολαύσεις' ως τα σπίτια τους. Το πείραμα με τις κάθε λογής Ντίσνεϊλαντ, τα μεγάλα στούντιο που παράγουν τις 'ιερές σαπουνόπερες' και τα 'γουότερλαντς' επεκτείνεται και επενδύεται σταδιακά με ολίγη από σεξ. Τα θεματικά πάρκα, πολυδιαφημισμένα και ως τεχνολογικά θαύματα, κατασκευάζονται το ένα πίσω από το άλλο. "Δεν περιορίζονται στο να πλασάρουν ως ατραξιόν Λεπροκομεία, κελιά των Ες-Ες ή τους χώρους των γυρισμάτων του "Κορονέισον Στρίτ", λέει ο Π. Τσάρτας. "Αναπαριστούν πλέον ολόκληρους τροπικούς οικισμούς υπό θόλο, με όλα τα συμπαραμαρτούντα, μισή ώρα από τις μητροπόλεις του Πρώτου Κόσμου. Ο καταναλωτής όλο και περισσότερο βαριέται για πολλούς λόγους να μεταφέρεται πραγαματικά. Αυτή η τάση μπορεί να σημαίνει και το τέλος της χρήσης του ελεύθερου χρόνου για αληθινά ταξίδια. Τα πολυμέσα, οι εφαρμογές της 'βίρτουαλ ριάλιτι' και οι λεωφόροι της επικοινωνίας δίνουν τη δυνατότητα στον ακινητοποιημένο καταναλωτή να 'ταξιδεύει' από το σαλόνι στην κρεβατοκάμαρα σαφώς φτηνότερα αλλά με αμφίβολης ποιότητας βιώματα. Τι είδους τριπ θα είναι αυτό κανείς δεν ξέρει ακόμα. Προφανώς όμως το μερίδιο του σεξ θα είναι πολύ έντονο".
Υπάρχει όμως κανείς που να μπορεί να μας πείσει ότι η "Ολική Επαναφορά", οι κατ' οίκον και κατά μόνας ίσως, εξωτικές διαδρομές και συνευρέσεις, θα αποκλείουν στο μέλλον και τα τσάρτερ του σεξ;


Το λυκόφως των καμακιών

Η συρρίκνωση της ελληνικής εκδοχής του σεξοτουρισμού, εκείνης που συνδέθηκε τα τελευταία είκοσι πέντε χρόνια με τις πρακτικές των λεγόμενων "καμακιών", αποτελεί πλέον γεγονός αναμφισβήτητο. Κάτι ο φόβος του AIDS, κάτι οι διαφημιστικές προσπάθειες του ΕΟΤ για προβολή σοβαρότερων τουριστικών ατραξιόν της χώρας από τη "λεβεντιά" των αρρένων της, οδηγηθήκαμε τελικά στην αισθητή υποχώρηση της φιλολογίας -εγχώριας και αλλοδαπής- γύρω από τα καμάκια και τις επιδόσεις τους. Τη βαθμιαία αυτή μείωση των σχετικών δημοσιευμάτων μπορούμε να τοποθετήσουμε στο διάστημα που μεσολάβησε από τη διακοπή της προβολής του ντοκιμαντέρ "Τα Καμάκια" (5.9.83) έως την καταγραφή από τον ημερήσιο Τύπο μιας "διαδήλωσης" τουριστριών στο Ηράκλειο (1987) που υποτίθεται ότι εξέφρασαν δυναμικά την επιθυμία τους για την επιστροφή των καμακιών. Από τότε, οι αναφορές στους έλληνες θερινούς εραστές υπήρξαν σποραδικές, μερικές μάλιστα φορές "υποκινήθηκαν" από ξένα γαργαλιστικά δημοσιεύματα. Να θυμηθούμε ενδεικτικά την εκτεταμένη σχετική αναφορά της "Σάντεϊ Μίρορ" με τίτλο "Αυτοί που σκοράρουν για την Ελλάδα" (9.9.90).
Τα καμάκια λοιπόν δίνουν τη θέση τους σε πλέον εκσυγχρονισμένες μορφές συναλλαγής μεταξύ τουριστών και αυτοχθόνων, ωστόσο η νοσταλγία για την "ωραιότερη παράδοση των ελληνικών νησιών" ("Απογευματινή της Κυριακής", 15. 8.93), παραμένει βαθιά χαραγμένη στο εθνικό ασυνείδητο. Η πρόσληψη της "ανδροπρεπούς" συμπεριφοράς των καμακιών ως υπερήφανης απάντησης της μικρής Ελλάδας προς τις ισχυρές συμμάχους της δεν έχει μεταβληθεί στο παραμικρό. Τα καμάκια φθίνουν, αλλά η μυθολογία που τα περιέβαλλε παραμένει αναλλοίωτη. Ίσως εδώ πρέπει να αναζητηθεί και ο λόγος για τον οποίο τα καμάκια αντιμετωπίστηκαν πάντοτε ως ενιαία κατηγορία χωρίς εσωτερικές διαφοροποιήσεις: Η ενοποιητική αυτή εικόνα του έλληνα "κυνηγού" αλλοδαπών γυναικών συσκότισε εξαρχής την ύπαρξη διαφορετικών ομάδων με ξεχωριστές πρακτικές και στοχεύσεις. Η έννοια "καμάκι" κλήθηκε να καλύψει πρακτικές που ξεκινούν από την "αθώα" ανδρική επιβεβαίωση και καταλήγουν στην ανδρική πορνεία.
"Το καμάκι είναι ένα σύστημα ανδρικού ανταγωνισμού όπου άντρες οι οποίοι υστερούν σε οικονομική και κοινωνική θέση αποκτούν γόητρο με άλλο τρόπο", γράφει η Sofka Zinovieff που επιχείρησε μια ανθρωπολογική προσέγγιση του φαινομένου σε τουριστική επαρχιακή πόλη. "Η πράξη του καμακιού τονίζει την αίσθηση του ανταγωνισμού που έχουν πολλοί Ελληνες απέναντι στην "Ευρώπη" ή τη Δύση. Τα καμάκια πιστεύουν ίσως ότι ανήκουν σε μια φτωχότερη, κατώτερη κοινωνία και, λέγοντας ψέματα, παρασύροντας και κατακτώντας τις αλλοδαπές τουρίστριες που προέρχονται από τις υποτιθέμενες ανώτερες κοινωνίες, παίρνουν κάποια εκδίκηση".


Το κλείσιμο του ματιού

Μια φορά κι έναν καιρό, οι αρμόδιοι κατά τόπους φορείς δεν καταλαμβάνονταν από κανενός είδους αιδώ όταν επρόκειτο να διαφημίσουν τα ιδιαίτερα θέλγητρα των `τουριστικών παραδείσων'. Εν έτει 1979 λχ, αρκούσε ν' ανοίξει κανείς τον επίσημο Τουριστικό Οδηγό του Χόνγκ Κόνγκ για να πληροφορηθεί λεπτομερώς τις διευθύνσεις, τις προσφορές, ακόμα και τις τιμές του προσφερόμενου αγοραίου έρωτα. "Ο ευκολότερος τρόπος για να βρείτε μια χαριτωμένη παρτενέρ σε λογική τιμή, είναι να διαλέξετε μια, οποιασδήποτε εθνικότητας, από τις ποιοτικές υπηρεσίες συνοδείας του Χόνγκ Κόνγκ που αναφέρονται στις επόμενες σελίδες (...) Αν θέλετε να πάρετε το κορίτσι έξω από το μπαρ, το κόστος ανέρχεται σε 50/100 $ για μετά/ πριν τα μεσάνυχτα" ( Hong Kong Tourist Association Official Guidebook, 1979, σ.71). Ο πελάτης δεν έπρεπε ν' ανησυχεί κυριολεκτικά για τίποτα: "Οι εταιρείες συνοδείας & μασάζ που είναι καταχωρημένες σ' αυτό το βιβλίο προσφέρουν άνευ όρων εγγύηση πλήρους επιστροφής των χρημάτων σας αν αισθάνεστε ότι δεν πήρατε αυτό για το οποίο πληρώσατε. Προκειμένου να διορθώσουν τυχόν ανεπάρκειες, οι εταιρείες θα εκτιμήσουν κάθε παρεχόμενη εξήγηση". Ακολουθούσαν έγχρωμες διαφημίσεις για κάθε ενδιαφερόμενο.
Από τότε μέχρι σήμερα, πολύ νερό έχει κυλήσει στο αυλάκι. Κάτι η διεθνής κατακραυγή από μη κυβερνητικές οργανώσεις που υποχρέωσε τις κυβερνήσεις να καταστείλουν τις πιο κραυγαλέες εκδοχές του φαινομένου (όπως η προβολή της παιδικής πορνείας), κάτι η εκτίμηση ότι ο φόβος του AIDS μειώνει την ελκυστικότητα των sextours ή εν πάση περιπτώσει το εύρος του σχετικού κοινού, τα προβαλλόμενα πρότυπα άλλαξαν δραστικά κι η βιομηχανία του τουριστικού σεξ προβάλλεται πλέον με έμμεσο τρόπο. Αποκαλυπτική γι' αυτό είναι μια ματιά στα ιλουστρασιόν φυλλάδια των κυριότερων αθηναϊκών ταξιδιωτικών πρακτορείων. Αν μέχρι και τα τέλη της περασμένης δεκαετίας η Πατάγια της Ταϊλάνδης προβαλλόταν ανενδοίαστα ως "τα Σόδομα και Γόμορρα της Ασίας, γεμάτα κάθε λογής 'κλάμπ' με ζωντανά πορνοθεάματα κι ηλιοψημένους Ευρωπαίους παραθεριστές", σήμερα είναι πια απλώς "μαγευτική", "γλυκιά", "ονειρική" ή, έστω, "ένα παλιό ψαροχώρι που μετατράπηκε σ' ένα από τα πιο γνωστά θέρετρα της Ασίας" που "οι ξένοι το προτιμούν όχι μόνο για την ομορφιά του, αλλά και για τη νυκτερινή ζωή που παρασύρει όσους θέλουν να διασκεδάσουν". Στο ίδιο μήκος κύματος, η ίδια η Ταϊλάνδη χαρακτηρίζεται "κυρίαρχος των αισθήσεων" και η Μανίλα "μια από τις `ζωηρότερες' πόλεις της Ασίας" • όσο για το Ακαπούλκο, "ο γνήσιος μεξικάνικος χαρακτήρας του κι η φήμη του σαν μέρος όπου όλα επιτρέπονται, εξηγούν τη δημοτικότητά του". Η μετάβαση από τις νύξεις στην πρακτική επαφίεται στην επιτόπια βολιδοσκόπηση των εκάστοτε εκδρομέων από τον ξεναγό. Τα πρακτορεία απλώς εισηγούνται διακριτικά, άλλοτε "το σώου ενός καμπαρέ" στην Αβάνα κι άλλοτε "μια βόλτα στην Ερμίτα" ή την Πατπόνγκ.
Τα πράγματα γίνονται κάπως αντιφατικότερα στην περίπτωση των τουριστικών οδηγών, ελληνόγλωσσων και μη. Υποχρεωμένοι να ενημερώσουν τους χρήστες τους για κάθε ατραξιόν της περιγραφόμενης χώρας και προοριζόμενοι κατά κανόνα για ένα όσο γίνεται ευρύτερο κοινό, αναγκάζονται να αναζητήσουν τη χρυσή ( κυριολεκτικά) τομή στο ζήτημα της πορνείας. Από τη μια, το φαινόμενο καταδικάζεται συνήθως χωρίς περιστροφές, με μια σύντομη περιγραφή των συνθηκών δουλεμπορίας που προμηθεύουν την απαραίτητη ζωντανή σάρκα στα εξωτικά sex shops: "Πολλά απ' τα κορίτσια που δουλεύουν στις αίθουσες μασάζ είναι δέσμια εργατική δύναμη - δε βρίσκονται εκεί με τη θέλησή τους. Θα πρέπει να 'ναι κανείς φαλλοκρατικό γουρούνι για να μην τον πιάσει θλίψη με την εικόνα 50 κοριτσιών και γυναικών μέσα σε γυάλινη βιτρίνα, με αριθμούς καρφιτσωμένους στα φορέματά τους". Aπ' την άλλη, ο αναγνώστης πληροφορείται καταλεπτώς το πού, το πώς και το κόστος ικανοποίησης κάθε απωθημένου του. Δε λείπει ούτε η υπενθύμιση των απαραίτητων μέτρων ασφαλείας: "η χρήση προφυλακτικού είναι αναγκαία, όχι μονάχα στην Μπανγκόκ αλλά οπουδήποτε στην Ταϊλάνδη"...

 

ΟΙ ΜΕΝ ΚΑΙ ΟΙ ΔΕ

ΕΥΡΩΒΟΥΛΕΥΤΕΣ. Και οι δύο εκπρόσωποι του Συνασπισμού στο Στρασβούργο έχουν ασχοληθεί με το αηδιαστικό φαινόμενο του σεξοτουρισμού που οργανώνεται από ευρωπαϊκές επιχειρήσεις. Ήδη από το 1990 ο Μιχ. Παπαγιαννάκης καλεί τις ευρωπαϊκές κυβερνήσεις να συνεργαστούν με τις Μη Κυβερνητικές Οργανώσεις και με χώρες του Τρίτου Κόσμου ώστε να ελεγχθεί και να κατασταλεί η σεξουαλική εκμετάλλευση εκατοντάδων χιλιάδων παιδιών στους "εξωτικούς παραδείσους". Με αφορμή την αποκάλυψη του δικτύου παιδεραστίας "Σπάρτακος", ο Α. Αλαβάνος τον Ιούλιο 1995, ζητά από την Κομισιόν να τιμωρήσει όχι μόνο τους εμπνευστές των σεξουαλικών σαφάρι αλλά και τους ευρωπαίους "τουρίστες - πελάτες". Αλλά, όπως απάντησε η αρμόδια Επίτροπος κ. Γκραντέν, "Η Επιτροπή δεν έχει αρμοδιότητα".

ΝΑΖΙΣΤΕΣ. Αν πιστέψουμε την έρευνα για τις σεξουαλικές συνήθειες των Γερμανών που δημοσίευσε η τοπική έκδοση του "Πλεϊμπόι" (Σεπτ. 1994), οι εναπομείναντες θαυμαστές του Χίτλερ, οι οπαδοί του κόμματος των Ρεπουμπλικάνων, είναι οι καλύτεροι καταναλωτές του σεξ-τούρισμ. Περίπου ένας στους τέσσερις έχει ήδη ταξιδέψει στην Ινδοκίνα και την Ινδονησία με μοναδικό σκοπό να επιβεβαιώσει την υπεροχή του.

ΑΓΙΟΣ ΒΑΛΕΝΤΙΝΟΣ. Για όσους βαρέθηκαν τον κλασικό σεξοτουρισμό, οι αμερικανοί πράκτορες ανακαλύπτουν νέα, ακόμα ενδιαφέροντα προγράμματα. Φέτος οργανώθηκε για δεύτερη φορά από το Ζωολογικό Κήπο Σάντα Ανά του Λος Αντζελες η "Περιοδεία σεξ του αγίου Βαλεντίνου". Με 15 δολάρια, οι ενδιαφερόμενοι ξεναγούνται στις σεξουαλικές δραστηριότητες όλων των τροφίμων του μεγάλου πάρκου: των θηλαστικών, των ερπετών, των πτηνών αλλά και των εντόμων. Τα εισιτήρια ξεπουλήθηκαν πολλές μέρες νωρίτερα και οι υπεύθυνοι του ζωολογικού κήπου σκέφτονται να περιλάβουν την ιδιότυπη ξενάγηση στο κλασικό πρόγραμμά τους.

ΟΠΕΡΕΙΤΟΡΣ. "Στο τουριστικό θέρετρο της Πατάγια συνελήφθη ένας Γερμανός επικεφαλής μεγάλης σπείρας προαγωγών παιδικής πορνείας, που προμήθευε αγόρια κάτω των 15 χρόνων σε ξένους τουρίστες. 'Πρόκειται για φοβερή μαφία που οργάνωνε σεξ τουρ επί δέκα χρόνια', δήλωσε ένας αξιωματούχος της Αστυνομίας της Μπανγκόκ" (27.1.1996, Ένα από τα πολλά σχετικά ειδησάρια).

ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΕΣ. Τόπος συγκέντρωσης εκατομμυρίων μπίζνεσμαν απ' όλο τον κόσμο το Χονγκ Κονγκ έχει μακρά παράδοση φιλοξενίας. Στα αχνάρια του φαίνεται να κινείται και η σύγχρονη Κίνα. Μόνο στην πόλη Σεν Τσεν, που γειτονεύει με το Χονγκ Κονγκ, λειτουργούν 118 κέντρα μασάζ και 8.800 κομμωτήρια -δηλαδή, σύμφωνα με τις αρχές, κρυφά πορνεία. Συνολικά στην γοργά αναπτυσσόμενη επαρχία της Καντόνα μέσα σε δυο μήνες το 1994, η αστυνομία συνέλαβε 185.000 πόρνες, προαγωγούς και άλλους ασχολούμενους με τον κλάδο των επαγγελματικών ταξιδιών.

ΤΟΥΡΚΟΙ. Πριν μας πάρουν τα νησιά του Αιγαίου, μας έφαγαν τα εθνικά μας κλέη. Τουλάχιστον αυτό υπαινίσσεται ο συντάκτης αγγλοσαξωνικού τουριστικού οδηγού: "Εχω λάβει πλήθος επιστολών από ταξιδιώτισσες που
μου εξιστορούν τις εμπειρίες τους στα χέρια ( κυριολεκτικά) Τούρκων ανδρών" ( Tom Brosnahan "Turkey. Travel survival kit", εκδ. Lonely Planet, σ. 65). Στην αντίστοιχη έκδοση για την Ελλάδα, τίποτα το παρεμφερές. Μονάχα η Ιός αναφέρεται από τη συγγραφέα Ρόζμαρι Χόλ, έτσι γενικά, σαν "το ελληνικό νησί που περισσότερο από κάθε άλλο συνοψίζει την Ελλάδα του sun, sand, sex & souvlaki" ("Mediterranean Europe on a shoestring", 1993, σ.480).

ΣΤΡΑΤΗΓΟΣ ΛΙΜ. Ο δήμαρχος της Μανίλα εξελέγη υποσχόμενος να διώξει τα girlie bar από την πρωτεύουσα των Φιλιππίνων και τον πρώτο χρόνο της θητείας του (1993) φάνηκε αποφασισμένος να το κάνει. Ένα πρόσθετο μέτρο που εξήγγειλε ήταν η επιβολή προστίμου σε κάθε ξένο που θα συλλαμβανόταν συνοδευόμενος από φιλιππινέζα χωρίς να είναι παντρεμένος μαζί της. Τελικά, τα μπαρ απλώς μετακόμισαν από την 'κακόφημη' Ερμίτα σε γειτονικούς δήμους της μείζονος περιοχής πρωτευούσης, οι άρχοντες των οποίων δε συμμερίζονται τα φιλόδοξα οράματα του στρατηγού.

ΝΤΑΝΙΕΛ ΓΚΑΙΝΤΟΥΣΕΚ. Βραβευμένος με το Νόμπελ Ιατρικής το 1976, ο 72χρονος αμερικανός παιδίατρος συνελήφθη τον περασμένο Απρίλιο και πρόκειται να δικαστεί τον ερχόμενο Οκτώβριο με την κατηγορία της παιδεραστίας. Πέτρα του σκανδάλου, τα 56 παιδιά που έφερε μαζί του στις ΗΠΑ την τελευταία 20ετία από τα επανειλημμένα ταξίδια του στη Μικρονησία. Ο ίδιος ο Γκάϊντουσεκ αρνήθηκε ότι είναι παιδεραστής - "τουλάχιστον όχι περισσότερο απ' ό,τι ο Ιησούς και η μητέρα Τερέζα που επίσης αγαπούν τα παιδιά" - βασικός μάρτυρας κατηγορίας όμως είναι ένας από τους ανήλικους "προστατευόμενούς" του, εισαγωγής 1987...

ΣΑΝΙΤΣΟΥΝΤΑ ΕΚΑΤΣΑΙ. Η δημοσιογράφος της Bangok Post προσπάθησε να ερευνήσει τις κοινωνικές αλλαγές που επέφερε η τουριστική ανάπτυξη στην ταϊλανδέζικη αγροτική κοινωνία. Ένα από τα τυπικά δείγματα που παραθέτει στο βιβλίο της ( "Behind the smile. Voices of Thailand", Μπανγκόκ 1991) είναι αυτό της οικογένειας Γκουάν Σομγιόνγκ του χωριού Σριγιομτζένγκ της επαρχίας Παγιάο. όταν η 15χρονη κόρη τους Ριάμ έφυγε, πρώτη απ' όλο το χωριό, για τα πορνεία της πρωτεύουσας, βρέθηκαν αντιμέτωποι με τη χλεύη των συγχωριανών τους. "Ένιωθα τόσο ντροπιασμένη, που σταμάτησα να βλέπω ανθρώπους για μήνες" θυμάται η μητέρα της. Όχι πια: "σχεδόν δεν υπάρχουν πια νεαρές κοπέλες στο χωριό", σχολιάζει η δημοσιογράφος, καθώς το Σριγιομτζένγκ ζεί πλέον κατά 90% από τα εμβάσματα των κοριτσιών του. Καθόλου τυχαία, η όλη δραστηριότητα έχει ανατρέψει εκ βάθρων την κοινωνική ιεράρχηση αξιών: "Η Ριάμ προσέφερε στον πατέρα της όχι μόνο σπίτι, τηλεόραση, ψυγείο και στερεοφωνικό. Χάρη σ' αυτήν, έγινε κάποιος στην κοινότητα. Κάποτε ήταν ένας ακτήμονας που καθόταν πίσω - πίσω στις συγκεντρώσεις • σήμερα κάθεται στην πρώτη σειρά και, στις κοινωνικές συναναστροφές, είναι αυτός που πληρώνει τα ποτά. Πρόσφατα διορίστηκε επίτροπος του ναού, θέση που προορίζεται για το πιο έμπιστο άτομο του χωριού".

 

ΔΙΑΒΑΣΤΕ

Georges Cazes, "Tourisme et Tiers-Monde. Un bilan controverse", (εκδ. L' Harmattan, Παρίσι 1992). Οι επιπτώσεις του τουρισμού στις "εξωτικές" χώρες του Τρίτου Κόσμου. Σύντομη αναφορά στην τροφοδοτούμενη από τον τουρισμό πορνεία ως απόρροια του παρασιτισμού που δημιουργεί η νέα τουριστική αποικιοκρατία.

Mechtild Maurer, "Tourisme, prostitution, SIDA", (εκδ. L' Harmattan, Παρίσι 1992). Γαλλική μετάφραση της ομώνυμης ελβετκής έκδοσης. Πλούσια στοιχεία για τον σεξοτουρισμό και τις επιπτώσεις του AIDS.

Πάρι Τσάρτα, "Τουρίστες, ταξίδια, τόποι: Κοινωνιολογικές προσεγγίσεις στον τουρισμό", (εκδ. Εξάντας, Αθήνα 1996). Σύγχρονη κοινωνιολογική ματιά στον τουρισμό: ο τουρισμός ως πεδίο έρευνας και ανάλυσης, η κοινωνιολογία της τουριστικής ανάπτυξης, τυπολογίες των τουριστών, συνάντηση τουριστών και ντόπιων, κοινωνικές και πολιτισμικές επιπτώσεις του τουρισμού κ.ο.κ.

Kathleen Barry, Charlotte Bunch, Shirley Castley (επιμ.), "International Feminism: Network against Female sexual Slavery" (Nέα Υόρκη 1984). Υλικά ενός φεμινιστικού δικτύου κατά της γυναικείας σεξουαλικής δουλείας στις χώρες του σεξοτουρισμού.

Sofka Zinovieff, "Έλληνες άντρες και ξένες γυναίκες: Το 'καμάκι' σε μια επαρχιακή πόλη", (στο: Ευθ. Παπαταξιάρχης, Θ. Παραδέλλης (επιμ.), "Ταυτότητες και φύλο στη σύγχρονη Ελλάδα. Ανθρωπολογικές προσεγγίσεις", Αθήνα 1992, σ. 251-276). Ανθρωπολογική ανάλυση της συγκεκριμένης ανδρικής πρακτικής σε ελληνική τουριστική πόλη.


ΔΕΙΤΕ

Τα καμάκια των Στάθη Τσώνου & Γιάννη Μητσόπουλου (1983). Το επεισοδιακό ρεπορτάζ της ΕΡΤ-1 για τα τουριστικά θέλγητρα της χώρας μας, η μοναδική προβολή του οποίου κόπηκε στη μέση με άνωθεν' παρέμβαση σοκαρισμένου πολιτειακού παράγοντα της εποχής.

Οι εραστές του καλοκαιριού (Summer lovers) του Ράνταλ Κλέιζερ (1982). Ενδοτουριστικές ερωτικές περιπέτειες στα ελληνικά νησιά. Τυπικό δείγμα εμπορικού κινηματογράφου της προ-AIDS εποχής, χωρίς ιδιαίτερες αξιώσεις.

Εμανουέλα ( Emanuelle) του Ζίστ Ζεκίν (1974). Η γνωστή soft τσόντα που, εκτός των άλλων, εισήγαγε την εξωραϊσμένη δυτική ερμηνεία της `εξωτικής' πορνείας και ανέδειξε τη Μπανγκόκ σε διεθνές σύμβολο του `τουριστικού σεξ'.

Τhe Good woman of Bangok του Ντένις Ο'Ρουρκ (1991). Μεγάλου μήκους ντοκιμαντέρ για τη βιομηχανία της πορνείας στην Ταϊλάνδη. Κεντρικά πρόσωπα, η νεαρή `αρτίστα' Αόι και η οικογένειά της.

(Ελευθεροτυπία, 30/6/1996)
http://www.iospress.gr/      

 



Σημείωση 20ο Τεύχος



 
     Συσχετιζόμενοι Σύνδεσμοι
· Περισσότερα για Νησιά
· Νέα administrator


Πιο δημοφιλής είδηση για Νησιά:
Για τη φώκια μονάχους - μονάχους, της Ναυσικάς Καραγιαννίδη


     Article Rating
Average Score: 0
Αριθμός Ψήφων: 0

Please take a second and vote for this article:

Excellent
Very Good
Good
Regular
Bad


     Επιλογές

 Εκτύπωση αρχικής σελίδας Εκτύπωση αρχικής σελίδας


"Ο τουρισμός του ΣΕΞ" | Κωδικός Εισόδου / Δημιουργία Λογαριασμού | 0 Παρατηρήσεις
Οι παρατηρήσεις είναι ιδιοκτησία του αποστολέα. Δεν ευθυνόμαστε για το περιεχόμενο τους.

Δεν επιτρέπεται η αποστολή σχολίων για τους Ανώνυμους Χρήστες. Παρακαλώ γραφτείτε πρώτα στην υπηρεσία.




PHP-Nuke Copyright © 2004 by Francisco Burzi. This is free software, and you may redistribute it under the GPL. PHP-Nuke comes with absolutely no warranty, for details, see the license.
Παραγωγή Σελίδας: 0.07 Δευτερόλεπτα